Tangenten 2015

1/2015

Hele bladet som PDF

Klingenberg: Hvor mye vann bruker du når du dusjer?
Jensen: Juleavslutning med utstilling og grublerier
Selstø, Kibsgård, Pedersen: Droner – lekende læring
Dean: Returkraft + algebra = meningsfylt matematikk?
Askevold, Lekaus: Elevar sitt arbeid med matematisk argumentasjon
Rangnes: Matematikkdidaktikk på Facebook
Smestad: Oksehandel på nytt
Torkildsen: Et tall og det omvendte
Kristensen: Krav til digitale ferdigheter
Intervju med to lærere
Kirfel: Røtter
Sider fra Tangenten nr 1/1990

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Revidering av KIM-materialet
Ravlo: Nasjonale prøver i regning
Svorkmo: Kengurusidene

LAMIS

Sommerkurset 2015
Zeigler Hverdagslivet som matematikklærer i en norsk skole
Berg Alle i aktivitet! Uteskole og matematikk.
Fjærvold, Jensen Fagseminar i Kunnskapsdepartementet

2/2015

Hele bladet som PDF

Heggem: Gylne øyeblikk
Stengrundet: Nå skal vi repetere … !?
Melhus: Å stimulere barns evne til å tenke
Rinvold: Matematisk tenkning som informasjonshåndtering
Wæge: Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner
Botten, Torkildsen: Språk og kommunikasjon i matematikk
Griffiths: The Letterbox Club: maths and reading in a parcel
Andresen: Glimt af kreativitet i problemløsning
Rowland: Teacher learning provoked by teaching: equal-area triangles
Axelsson: Fysisk aktivitet – ett lyft för undervisningen
Rossing: Kreativt verktøy for design av taurosetter
Intervju med to lærarar

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

LAMIS

Sommerkurset 2015
Eidsten: Matematikkdagen i Drammen
Kolberg: Evnerike elever

3/2015

Hele bladet som PDF

Flatås: Vi tok skrittet heilt til topps!
Fyhn et al.: Utforsking av tradisjonell sørsamisk ornamentikk
Baartman: Prosjekt Emballasje
Jensen: Matematikkveld med foreldre
Gjøvik: Logo – fram fra glemselen!
Moe: Glimt fra klasserommet: Barn kan mer – !
Intervju med to lærere
Naylor: Matematikk og kreativitet: Å telle på fingrene …
Kringlen, Rønsberg: ENT3R kurerer matteangsten!
Steffensen: Bokomtale: Regneverk for lærere
Afzelius: SeBeFoBe – det handler om at se mønstre
Siqveland: Holmboeprisvinneren 2015
Kristensen: Joker-matematikk
Gemmer: Tangentfirkanten med maksimal innsirkel

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Mestre: Ambisiøs Matematikkundervisning
Bondø: Norge var vertskap!
Svorkmo: Hvor kommer ideene til oppgavene i Kengurukonkurransen fra?

LAMIS

Lederen har ordet
Branæs: Sommerkurset i Fredrikstad
Jensen: Abelfesten 2015 i Bergen 67
Buchholdt: UngeAbel – matematikkkonkurranse for 9. klassinger

4/2015 Temanummer: Matematikk og demokrati

Hele bladet som PDF

Temasider

Smestad: Kritikk og matematikk
Fyhn, Dunfjeld, Aagård, Eggen, Larsen: Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk
Naylor: Matematikk på valgdagen
Herheim: Tangenten 25 år – veteransamtalar
Sider fra Tangenten i 1990
Lunde: Påfører vi minoritetsspråklige elever lærevansker
Johnsen-Høines, Rangnes: Mellom aktiv læring og testing
Gjone: Alan Mathison Turing
Meier: Matematikk på fjellet
Ulfeng: Leserinnlegg: Husketeknikk og gangetabellen
Intervju med to lærere
Kirfel: Geometrisk løsning av likninger av 2. og 3. grad

Matematikksenteret

Er vi klare for yrkesretting?
Svorkmo: Kengurusidene: Hvordan ser det ut, det som vi ikke ser?
Nye fjes ved Matematikksenteret

LAMIS

Skori: Lederen har ordet
Ideer til Matematikkdagen 2016
Nilsen: Mine to klasserom
Kirkegaard: «Willkommen, bienvenue, welcome»
Nordbakke: Tiltaket realfagskommuner
Nominasjon til Hlomboeprisen 2016