Tangenten 2005

1/2005

Les hele bladet som en PDF
Leder
Rune Herheim: Aksepter, ta skuld og iverksett!
Sindre Haugstad Torp: Eksponentielle tallfølger og geometriske figurer
Per Arne Birkeland, Ole Mydland: På leting etter mønster
Mona Røsseland: Hva er matematisk kompetanse?
Per Storfossen: Lag et regnestykke med 25 som svar
Barbro Grevholm: Kognitiva verktyg för lärande i matematik
Reidar Mosvold: Takvinkler til besvær?
Cato Tveit: Restklasseregning med Lego
Paal Bergh: Bueabakus
Kristin Hinna: matemania – til lek og læring i matematikk
Henrik Kirkegaard: Søppelmatematikk

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

May Renate Settemsdal: Matematisk sirkus på ICME-10
KappAbel-konkurransen – Nordisk finale 2004
Novemberkonferansen: Vurdering i matematikk – Hvorfor og hvordan?
Kengurukonkurransen 2005

Landslaget for matematikk i skolen

Venke Håland, Sidsel Ødegård: Matematikk på Studie-verkstedet ved Gand vgs.
Ann-Christin Arnås, Hanne Marken Dalby, Jan Finnby: Hedmark/Oppland lokallag
Bjørnar Alseth: Hvilke mål vil vi ha for matematikkopplæringen?

2/2005

Les hele bladet som en PDF
Leder
Geir Botten: Om reflektert og ureflektert moromatematikk
Anne Berit Fuglestad: Elektroniske arbeidsark i Cabri
Hans Jørgen Riddervold: Gratis dynamisk geometri med GEONExT
Erik Torp: Nilssen Yatzy, statistikk og store tal
Anne Berit Fuglestad: Hva de velger og hva de liker
Ronald Bradal: Funksjoner i Excel
Øystein Nordvik: Eksperimenter med parabler
Tor Jan Aarstad: Tekniske hjelpemidler og kunnskapsnivå i matematikk
Øistein Gjøvik: Fugletetraederet
Henning Bueie: Nøtteboksen
Mona Røsseland: Hva er matematisk kompetanse – del 2
Magni Hope Lossius: Konge av koordinatene
Svein Anders Heggem: EMIL
Henrik Kirkegaard: Høyt å fly …

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Ingvill Merete Stedøy: Nye læreplaner
Guri A. Nortvedt: Nasjonale prøver – utviklingen videre fra 2004 til 2005
Tine Wedege: Potentiale for ændringer?
Anne-Gunn Svorkmo, Arne Gravanes: Kengurusidene

Landslaget for matematikk i skolen

Kjartan Tvete: Om målformuleringene i den nye læreplanen
Anita Røste: Matematikkdager på Jørstadmoen skole
Victoria Sandberg: Alle teller
Jan Finnby: Vil du bidra?

3/2005 (temasider: matematikk og demokrati)

Les hele bladet som en PDF

Ole Skovsmose: Kritisk matematikundervisning – for fremtiden
Olav Lunde: Påfører vi minoritetsspråklige elever lærevansker i matematikk i skolen?
Vigdis Flottorp: Matematikk og språk i en flerkulturell skole
Tine Wedege: Matematik eller ej?
Nils Kristian Skiple: Stieg Mellin-Olsen og komplementaritetsprinsippet
Ole H. Johansen: Et flerkulturelt perspektiv innen matematikkfaget
Bjørn Smestad: Matematikkens makt
Bjørn Smestad: I disse valgtider
Frede Torsheim: Når x og y får mening gjennom et bedriftssamarbeid
Anne Berit Fuglestad, Barbara Jaworski: Læringsfellesskap i matematikk – utvikling og forskning i samarbeid
Veslemøy Johnsen: Svein Hallvard Torkildsen – matematikklærer og Holmboeprisvinner

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Ingvill Stedøy: Novemberkonferansen 2005
Øistein Gjøvik, Torkel Haugan Hansen, Ingvill M. Stedøy, Tine Wedege og Kjersti Wæge: Kjønnsperspektiv og matematikk
Kengurukonkurransen 4. trinn Vikåsen skole

Landslaget for matematikk i skolen

Tor Andersen: NSMO
Glimt fra sommerkurset 2005
Referat fra årsmøtet 2005
Handlingsplan for 2005/2006
Omvikdalen skule: Matematikk i fokus
Therese Hagfors: Abeldagen på Bjørnevatn skole, Sør-Varanger

4/2005

Les hele bladet som en PDF

Kari Haukås Lunde: Hvordan tallene preger en dag i 1. klasse
Berit Bergius, Lillemor Emanuelsson: Petter och hans 4 getter
Anna Kristjánsdóttir: Er laborative midler gavnlige?
Bjørnar Alseth: Hva er grunnleggende ferdigheter i matematikk?
Arve Fiskerstrand: Hva har mestring å si for motivasjonen i elevaktiv undervisning?
Henning Bueie: Oppgaveanalyse
Åge Senneset: Dudeneys trekant
Cato Tveit: Pytagoreiske heltallstripler og legoroboter
Lise Kvingedal Arntzen, Ingrid Foss, Gøril Undertun: ”I praksis”
Knut Åge Teigen: Matematikk i praksis – filmpakke til alle barneskular
Henrik Kirkegaard: Den store stjerne som steig i aust – adventskalender
Aasmund Kvamme: Kairo-fliser

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Ingvill M. Stedøy: Nye læreplaner
Guri A. Nortvedt: Evaluering av de nasjonale prøvene 2005
Kengurukonkurransen
Ingvill M. Stedøy: En liten matematisk perle

Landslaget for matematikk i skolen

Tove Karsten Oplenskedal: ”Vitensenteret Østafjells”
Dordi Askildsen: Matematikkuke på Storevarden skole
Bjørnar Alseth: Kunnskapsløftet og undervisningsmetodikk
Kristian Ranestad: Forslag til nye læreplaner for fordypningsfaget matematikk i videregående skole
Lise Bråten, Martha B. Sæther, Margrethe Setså Jensen: Storyline: Tur til Tusenfryd