Matematikk med mening – innholdsliste
Innhold
1 Matematikk – oppfatninger, myter og karikaturer
1.1 Matematikk – hva er det egentlig?
1.2 Elevers og studenters assosiasjoner til matematikk
1.3 Leksikon – hvordan matematikk presenteres
1.4 Matematikk – oppfunnet eller oppdaget?
1.5 Matematikkvitser og karikaturer
2 Matematikk og samfunn
2.1 Matematikkfagets status i samfunnet
2.2 Timetallsbetraktninger
2.3 Litt om matematikk og demokratiske retter
2.4 Situert kunnskap – situert læring
2.5 Tall, talloppfatning og tallforståelse
2.6 Geometri i skole, i hverdag og i kunst
2.7 Matematiske glimt fra noen tidligere kulturer
2.7 Matematikk i norsk skole – historiske glimt
3 Å være matematisk – elevers kompetanse i matematikk
3.1 Svaret er 8 – hva er spørsmålet?
3.2 Kompetansebegrepet i matematikk
3.3 Å være matematisk i et fellesskap
3.4 Å utvikle og delta i matematiske fellesskap
4 Matematikk, språk og kommunikasjon
4.1 Matematikk – språk og terminologi
4.2 Virkelighet – språk – oppfatning
4.3 Matematikk, språk og makt
4.4 Matematikk i ulike språk
4.5 Matematikkens stringens og virkelighetens kaos
4.6 Læring gjennom aktiv kommunikasjon
4.7 Geometriske stafetter
4.8 Samarbeid, kommunikasjon og samtaler i matematikk
5 Å lære matematikk
5.1 Matematikk på kinesisk – eller på norsk
5.2 Matematikk – rituelle handlinger eller forståelse
5.3 Kritisk søkelys på matematikkfaget i skolen
5.4 Noen myter om hvordan elever lærer matematikk
5.5 Spiralprinsippet
5.6 Kappregning
5.7 Å lære matematikk
5.8 Misoppfatninger og diagnostisk undervisning
6 Eksperimentering og utforsking i matematikk
6.1 Eksperimentering og utforsking – noen eksempler
6.2 Undersøkelseslandskap
6.3 Regnefortellinger
7 Varierte og engasjerende arbeidsmåter i matematikk
7.1 Eksempler på engasjerende arbeidsmåter
7.2 Problemløsning
7.3 Åpne og rike matematikkoppgaver
7.4 Grubliser
7.5 Tema- og prosjektarbeid i matematikk
7.6 Matematiske skattejakter
7.7 Stasjonsundervisning i matematikk
7.8 Reflektert og ureflektert moromatematikk
8 Tilpasset matematikkopplæring i inkluderende læringsmiljø
8.1 Ulike behov i et matematikklasserom
8.2 Tilpasning og inkludering
8.3 Nivågruppering i matematikklasserommene
8.4 Inkluderende matematikkundervisning
8.5 Matematikkvansker
9 Respons og vurdering
9.1 Lærerrespons på elevarbeider
9.2 En elevs opplevelse av hva prøver tester
9.3 Vurdering i matematikk
9.4 Matematikkprøver
9.5 Mappevurdering
9.6 Å «rette» med grønt
9.7 Godbitark i matematikk
10 Å være lærer og å være elev i matematikk
10.1 Overlærer Abel og lille Marius
10.2 Å være lærer i matematikk
10.3 Arbeidsplaner og lærebokas rolle
10.4 Å være elev i matematikk
10.5 Holdninger til matematikk
10.6 Glede og engasjement