Læringssamtalen i matematikkfagets praksis, bok 1

Redaktører: Marit Johnsen-Høines og Helle AlrøLIMP-1-2012-omslag

Boken er knyttet til forskningsprosjektet Læringssamtalen i matematikkfagets praksis, og beskriver sammenhenger mellom samtale, læring og matematikk. Den er knyttet til elevers læring i skolen, og til elevers læring og bruk av matematikk i praktiske og samfunnsmessige sammenhenger. Elever lærer eksempelvis matematikk gjennom å samarbeide med bedrifter, der matematikk kommuniseres og brukes. Boken belyser sammenhenger mellom samtale og profesjonalisering som matematikklærere. Da handler det om samtalens betydning for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere i matematikk, i deres danning for å utvikle gode læringsmiljø. Kapitlene gir innsikt i hvordan samtaler kan være forskjellige, hvordan ulike samtaler er rettet mot ulik type kunnskapsutvikling, og hvordan ønske om kvaliteter ved læringsutbytte forutsetter måter å snakke på i klasserommet. Bøkene utdyper ulike matematiske tema, som geometri, modellering og bruk av definisjoner. De er bidrag til diskusjoner omkring undersøkende tilnærminger i matematikkundervisning. Bøkene utdyper teoretiske og metodiske perspektiv for forskning, og egner seg som litteratur i lærerutdanning og forskerutdanning.

Disse forfatterne har bidratt i boken: Helle Alrø, Marit Johnsen-Høines, Trude Fosse, Gert Monstad Hana, Ragnhild Hansen, Monica Iren Haugsbakk, Inger Elin Lilland, Beate Lode, Geir Mosaker og Toril Eskeland Rangnes.

Les også den andre boken basert på dette forskningsprosjektet.

ISBN: 978-82-90898-583
Pris: 320,-